Vi har fått støtte fra Sparebankstiftelsen

Publisert av Nordmarka Rideskole den 08.02.22.

Høsten 2021 søkte vi Sparebankstiftelsen om støtte til Utstyr til glede for hester og barn, og vi har blant annet fått kjøpt nye (brukte) saler, voltigegjord og barbackpad. Vi er kjempetakknemlige for støtten!

Dette utstyret vil bli brukt til å gi elever og kursdeltagere, og våre hester, god, nyttig og riktig trening. Utstyret vil bli brukt i vårt etablerte tilbud, og vi gleder oss over at vi nå våren 2022, utvider vårt tilbud med terapiridning med fysioterapeut.

Riktig utstyr som passer godt, er avgjørende for hestens fysiske og mentale velvære.

Fordel for rytteren
En rytter som er sterk i kjernemuskulaturen og bevisst egen balanse, blir en stødigere rytter, noe som hjelper hesten til å opprettholde sin balanse.
For barn og unge i utvikling, kan ridning gi økt muskelstyrke, balanse og koordinasjon. Dette vil over tid bidra til å gi bedre kroppskontroll og rideferdigheter. Mestringsopplevelser på veien til å bli en dyktig rytter, er viktig for å holde motivasjon oppe. Det gjelder uansett nivå man ønsker å oppnå innen ridning. Gode opplevelser på hesteryggen kan gi mestringsfølelse og økt selvtillit, som kan ha overføringsverdi til andre arenaer i livet ved økt mestringstro (Bandura, 1994).

Fordel for hesten
Variert trening, med og uten rytter, er viktig for å bygge styrke, balanse og kondisjon. En hest som er balansert og sterk kan lettere tåle en rytter som ikke er balansert. Riktig utstyr, som en sal, øker hestens prestasjonsevne, og forebygger skader.

Gledelig samspill mellom hest og rytter
Når hest og rytter er i balanse, og kan jobbe avslappet sammen, kan både hest og rytter få gode opplevelser og mestringsfølelse. Riktig utstyr bidrar til å bedre kommunikasjonen mellom hest og rytter og øker rytterens komfort. Lek og moro på hesteryggen er en viktig del av rideopplæringen. Har rytteren det gøy, smitter det over på hesten.

Kilder: https://estudie.no/mestringstro/, https://www.norsksalsenter.no/saltilpassing/