Forebygge spredning av smitte mellom staller

Det er viktig å forhindre spredning av smittsomme sykdommer som kan spres mellom hester (et eksempel er kverke som er en akutt og smittsom bakterieinfeksjon i luftveiene  (les mer hos Mattilsynet).

• Dere som besøker og rir ved flere staller, må passe på å vaske/desinfisere klær og sko mellom besøk i ulike staller.
  • Strigleutstyr som brukes i Nordmarka Rideskole må kun brukes på hester i vår rideskole.

Forebygge smitte mellom mennesker

• BLI HJEMME, om du selv er syk. Vis hensyn om du har smittsom sykdom i nær familie, ettersom våre instruktører er sårbare for smitte i møte med alle våre elever og kursdeltagere.
  • VASK HENDA: Følg gode rutiner for hånd- og hostehygiene - vask hendene, eller bruk antibac når du kommer/går
  • LÅN AV RIDEUTSTYR: Vi har utlån av hjelmer og sikkerhetsvester, der lån er på eget ansvar. Vi anbefaler alle som rir fast om å ha eget utstyr.
  • BRUK AV STALLUTSTYR: Vask henda før og etter bruk (tøyler, greip, børster o.l.), tørk gjerne av utstyr når du er ferdig med det

Siden ble oppdatert 20.02.2023