Som hestepasser får du ansvar for en hest den dagen du er i stallen. Dette kan være en veldig fin måte å lære hva det innebærer å ha hest, og en fin erfaring før man for eksempel melder seg på til fredagsfôrridningen eller blir med i stallgjengen. Det er også en fin måte å bli bedre kjent i stallen og med hestene du møter i rideskolen. Det er ingen krav om forkunnskaper, som hestepasser vil du få opplæring i de oppgavene du får. Denne ordningen er åpen for elever som rir i rideskolen.

Eksempel på oppgaver en hestepasser kan gjøre

• Leie hesten inn fra/ut til paddock
  • Strigle hesten
  • Rense høvene til hesten
  • Si fra til instruktøren om hesten har løs sko eller mistet noen brodder
  • Møkke en boks eller «kladdmøkke» det hesten gjør fra seg når du er i stallen
  • Vaske vannfat og matkar
  • Gjøre i stand mat til hesten

Oppgavene kan variere fra gang til gang og kan avhenge av når du kommer og hvor lenge du er i stallen. Oppgavene kan gjøres alene eller sammen en annen hestepasser.

Hestepasserordningen foregår mandag-torsdag, fra kl. 15- ca kl. 18.

Krav til hestepassere

• Må kunne komme 1 fast dag i uken
  • Må følge våre stallregler og koronavettregler
  • Gi beskjed ved fravær (det er greit å være syk/borte, men viktig at vi får beskjed)