Nytt kurs i mars - Jobb med hesten fra bakken

Publisert av Nordmarka Rideskole den 23.02.21. Oppdatert 05.03.21.

På dette kurset vil du bli kjent med hesten fra bakken og lære å kommunisere med din firbeinte samarbeidspartner. Kurset vil ha et variert innhold. Du vil få børste og stelle hesten, leie den ut og inn av paddock/boks, og få prøve ulike aktiviteter og miljøtrening for både deg og hesten.

Aktivitetene kan være tømmekjøring, løshopping av hesten, hvordan venne hesten til ulike gjenstander, lyder, og øve på ting som vekker nysgjerrighet og skaper tillit, samt trene på øvelser som øker hestens balanse, styrke og smidighet. Tilbudet vil ikke inneholde ridning.

Hvorfor setter vi opp dette kurset?
En årsak er at vi selv erfarer hvor mye vi lærer om oss selv og hestene, gjennom å samarbeide med dem. Vi forsøker å forstå hestene bedre, og vi forsøker å gjøre oss selv lettere å forstå for hestene.

Samarbeid med hesten handler så mye om kommunikasjon og det å forstå signalene hesten gir oss. Vi må både snakke og lytte, og det skjer i stor grad gjennom kroppsspråket. Dette er relevant i andre situasjoner i livet. Kroppsspråket utgjør 80% av vår kommunikasjon med andre mennesker. Samarbeid med hesten på bakken lærer oss mye om hva vi sier med kroppen vår.

Om hesten er redd, må vi signalisere med kroppen vår at det ikke er farlig/ at vi er til å stole på/ at det ikke er noe å være redd for. Vi må signalisere at vi er den trygge lederen.

Om vi vil at hesten skal gjøre noe, og så gjør den noe annet enn vi forventet, så må vi gå i oss selv for å se på hva vi faktisk fortalte hesten.

Gjennom å samarbeide og jobbe med hesten fra bakken, får vi mulighet til å øve på de ferdighetene vi trenger å styrke for å bedre kommunikasjonen og relasjonen med hesten. Det er en skattekiste til ny læring og fine erfaringer.

Å jobbe med hestene fra bakken, gjør også at hesten kan bevege seg friere, og vi enklere kan observere hvordan den beveger seg. Det gir et godt utgangspunkt for å få hesten til å bli oppmerksom på oss og seg selv. Og det kan bidra til å gi hesten bedre balanse, samt økt styrke og smidighet.

Hvordan kan du delta?
Du kan melde deg på her