Gutter inn i ryttersporten

Publisert av Nordmarka Rideskole den 03.07.23.

I 2023 har Nordmarka Rideskole fått støtte fra Bufdir for å rekruttere gutter inn i ryttersporten.

"Nordmarka Rideskole er alene om å representere ryttersporten på listen over de som får prosjekttilskudd gjennom ordningen som har familie- og kulturdepartementet som ansvarlig departement. De har fått 300 000 kroner til sitt likestillingsprosjekt «Gutter inn i ryttersporten»", skriver Hestesport (les saken på hestesport.no) 22. februar.

Ryttersporten i Norge er dominert av jenter - spesielt på lavere nivå. Denne ubalansen i kjønn opplever også vi i Nordmarka rideskole. Med dette prosjektet ønsker vi å rekruttere flere gutter inn i rideskolen. På sikt vil det muligens være aktuelt å sette i gang en ren guttegruppe i rideskolen.

Vi tror det vil være lettere for guttene - spesielt når de er unge - å være seg selv sammen med andre som likner dem. Derfor tror vi at en ren guttegruppe vil skape et tryggere miljø for unge gutter, hvor de kan møte andre gutter som også er interessert i hester. Vi vil også hjelpe guttene vi rekrutterer til å starte stevner og til å være rollemodeller for andre gutter slik at de kan melde seg på ridekurs hos andre rideskoler også. Da blir det morsommere å delta på stevner.

Åpen dag med sprang og riddersport

I juni arrangerte vi Åpen dag på Bogstad Gård, med oppvisning av riddersport, utført av Stian og Geir, og sprang, utført av Dan og Daniel. Her var det også mulighet for barna å ri på ponni i runderidning.

(Bilde 1: Dan på Birk, Daniel (bak) på Morgin. Bilde 2: Geir (til venstre) på Pinto, Stian på Dragen)

Les hva Daniel tenker om å være gutt i ryttersporten i Akersposten (+ for abonnenter).

De unge rytterspirene

Vi har også hatt besøk av 7 gutter fra AKS som har tilbrakt tre ganger i stallen. Her har de har deltatt i stell av hest og fått ri og kjøre hest. Både hester og gutter har kost seg.

(Bilde 1: på ridetur. Bilde 2: undervisning på bane)

Les om tilskuddsordningen her: https://www.bufdir.no/tilskudd/familie-og-likestillingspolitiske-tiltak/