En vellykket utendørskonsert med Aksel Kolstad

Publisert av Nordmarka Rideskole den 22.04.21.

Hva skjer når du tar et flygel, en suveren pianist som Aksel Kolstad og våre herlige hester og lar dem møtes på en ridebane i Sørkedalen?

ET UNIKT MØTE MELLOM KLASSISK MUSIKK OG HESTESPORT!

30. august inviterte Nordmarka Rideskole og Aksel Kolstad til en unik konsertopplevelse på vår ridebane i Sørkedalen. Aksel Kolstad underholdt publikum bak og foran flygelet, og fremførte vakker musikk på sin karakteristiske og fintfølende måte i fritt samspill med hester fra rideskolen.

Aksel overrasket også på hesteryggen, med trofaste Elvis, som tar det meste på strak arm.

Publikum fikk se korte oppvisninger i klassiske grener som kvadrilje og dressur med elever (og tidligere elever) fra rideskolen, og Elveli Kjøre- og Rideklubb hadde oppvisning i Horseball. De minste fikk more seg med runderidning og vi holdt kaféutsalg.

Dette ble et hyggelig møtepunkt, der publikum i alle aldre kunne møtes over en interesse for hestesport og klassisk musikk.

Med et supert team bak og på scenen måtte dette bli bra! Også været var på vår side! For en dag vi fikk!

(Bilder: Magnus Gran-Hansen)

OM AKSEL KOLSTAD
Aksel Kolstad er en konsertpianist på verdensbasis som også er kjent for å surfe/ SUPe mye mellom konserter i utlandet. Kolstad driver Cafe de Concert på Tjuvholmen, der han blant annet holder konserter på do. Men dette er absolutt ikke drittmusikk, Aksel er omtalt som "The Quentin Tarantino of classical music" av TIME Magazine.

(Sjekk ut Aksel Kolstad og Cafe de concert)

HVORDAN KOM DETTE SAMARBEIDET I STAND
Er det rart at vi plutselig arrangerer konsert på ridebanen vår? Konserten var faktisk et resultat av koronasituasjonen, en krevende periode der vi måtte stenge og at rideskolen har en super støttegjeng!!

Under koronanedstengingen i vår, havnet rideskolen i en kjempetøff situasjon og det så svært mørkt ut en stund. Vi opplevde en enorm støtte fra våre elever og deres nettverk - og det varmet og ga oss motivasjon. Så da samfunnet åpnet opp igjen og det begynte å se lysere ut ønsket vi å gi noe tilbake.

Rideskolen gjennomførte et sommerlotteri i juni, der blant annet Aksel Kolstad svært entusiastisk ble med på laget, og det ble starten på planleggingen av denne spennende og unike konsert- og hestesportopplevelsen som gikk av stabelen 30. august 2020!

Takk til alle som kom, og alle som hjalp til. For en opplevelse!