Første forsøk for den ridende bueskytter

Publisert av Nordmarka Rideskole den 22.04.21.

Sammen med Oslo Bueskyttere har Nordmarka rideskole startet opp prosjekt bueskyting til hest.

OBS tilbyr skytetrening for å lære seg teknikken med pil og bue fra bakken, Nordmarka rideskole stiller ed hester og rideundervisning så man har kontroll på hesten. Til slutt skal vi sette sammen disse ferdighetene og begynne med bueskyting til hest.

Maren (Nordmarka Rideskole) og George (OBS) har sakte men sikkert begynt å bruke Marens hest Chablis i trening. Chablis syns det var litt rart i starten da pilene fløy, men han vendte seg fort til lyden pilen og buen lagde.

Det som er utfordringen med bueskyting til hest er hesten. Her jobber du ikke lenger med et utstyr, men med et levende vesen. Det er derfor viktig å lytte til hesten og huske på at hester også kan ha dårlige og gode dager under trening. Dersom det kommer en dag hvor du merker hesten er litt ekstra følsom for skytingen, så er det aldri feil å ta et steg tilbake. Det viktige er at dette skal være en positiv opplevelse for både hest og rytter.
Når det gjelder trening er det ikke alltid fokus skal ligge på å skyte fra hesteryggen. Det er også viktig at hesten lystrer på sjenkel og vekt, en minst mulig tøylestyrt hest er det beste! Vi trener derfor også på å ri slalom bare ved hjelp av sjenkler. Det er også viktig at rytteren får øvd inn skyteteknikken fra bakken.

Det som er gøy med bueskyting til hest er at man får brukt dressuren og samarbeidet med hesten til noe nytt og spennende.